Monday, July 22, 2013

Salam Ramadhan from Japan with love

Hai.


Patutnya update pasal Bangkok day 5. Tapi bila bukak folder gambar ayuthayya tu putus nafsu nak update. Kakaka. Banyak sangatttt gambar dan i is malas okay nak resize nak pilih gambar mana patut letak. Tengok la nanti bila datang aura rajin. Mohon doa banyak banyak. Hiks. 


Lepas tu salah satu sebab jugak bila wifi rumah tak available. Adapter tu buat hal la taknak detect nasib ade cousin yang memang buat koleksi adapter agak nya. Maka nya bila takda wifi kita saving data plan ye adik adik. 

Ahhh banyak sangat membebel ni. Sebenarnya update blog guna phone je ni. Bapak la banyak typo yelah jari gemok sekali tekan dua huruf skali ye tak. Kakaka.

Selamat menyambut Ramadhan. Maaf lambat wish pulak. Dah masuk ramadhan ke tiga belas dah pejam celik bangun sahur buka puasa semua mesti kejap je lagi dah hari raya. Wiii.

Nak cerita juadah buka Ramadhan ke tiga belas ni. Biasa lah benda makanan rare je selalu masuk blog. Yang biasa biasa tu simpan dalam perut ye dak? Kurrr.

Lama dah teringin nak buat. Sebab lately orang kata makanan ni tak halal dan meragukan. Jadi jangan ragu ragu lagi. Benda boleh bikin sendiri jadi mari bikin. Ce teka aku buat apaaa? Hiks.

Aku buat .....


Sushi! Basic punya. Ada crab stick dengan timun jepun je. Fast selling ni weh aku pon dapat makan tak sampai satu roll pon hmmm padahal yang makan aku ejat dengan mak ejat je. Yang lain semua tekak pure jawa bagi lain sikit semua tak sentuh pon. Sushi sedap okayyy lagi lagi yang aku buat homemade seikhlas hati ni. Cecececeh.

Perangai aku before buat apa pon mesti aku research sehabisan. Biasa rujuk bf kita tu je. Taip je apa semua dia bagitau. Huhu. Siap youtube "how to roll sushi without bamboo mat" kakaka noob lah aku. Sebab malas nak pegi daiso carik mat tu. ahh aku memang senalau malas. Rajin masa makan dengan tidur je. Kakaka.

Senang sangat ni. Halah halah halah tutup mata pon boleh buat. *tiup kuku*

1. Beras sushi. Dekat jusco ada ni. Berapa ringgit tak pasti sebab aku kirim dekat kakak aku yang nak buka puasa dekat jusco. Ahh jimat duit. Hiks. (Sekilo sepuluh ringgit rasa nya) jenama sumo dan halal. Guna beras biasa pon boleh tapi biasa lah mengadakannnn. Nak fefeling japannn sangat. Kikiki. 


2. Rumpai laut. Ni pon tak beli. Pergi dengan ibu beli barang kuih raya aku nampak dekat rak hujung. Rembat sudah masuk troli. Ahaks. Gambar takde. Malas aa nak tangkap. Seaweed biasa aa warna hijau tu. 

3. Isi dalaman sushi. Kali ni memang nak buat guna crab stick dengan timun jepun je. Dua kombinasi yang sedap dah tu takyah nak melebih lebih.

4. Bamboo mat. Aku takde menatang ni. Bantai koyah plastik pastu alas dengan tuala dapur. Nasib lah terer boleh gulung dengan jaya nya. Ahaks. *mata keatas*

Cara cara; 



Kakaka. Jilaka gila perangai. Satu gambar je pastu dah siap satu pinggan. Mana cara cara nya? Kakakaka. Ahh aku malas aa masa gulung tu nak tangkap gambar instavideo bagai. Tak kosser tau. Dah lah masa buat sushi ni tengak bakar kukis dalam oven. Nasib aa mak aku suka kukis hangus hangus sikit. Nasib aa. Kakakaka.

Nak roll takyah nak skill sangat. Gulunggg je asal serupa macam sushi kau beli dekat tesco tu pon dah puas hati dah. First try ni weh dan berjaya! Bangga riak takabur semua ada ni. *tepuk tepuk bahu* kakakaka.

Tips;
Jangan memain kauu siap ada tips aku nak bagi ni.
Ehem. Serius sikit. 
1. Tips dia kau jangan tamak nak masak nasik tu dua cawan. Secawan cukup. Kalau tak ade leftover satu tupperware weh bila nak buat lagi ntahhh takkan buka puasa esok nak hadap sushi lagi muntah aa kan. Semua tu nafsu je. Satu cawan pon lebih dari cukup dah.
2. Aku tak letak cuka. Takut tak sedap. So aku gaul nasi tu dengan garam sikit je.
3. Tu je kot 2 tips aku bleh bagi sebab tak sangka first try buat pastu jadi. Paling best homemade ni sebab kau boleh letak banyak mana kau nak letak crabstick tu ya Allah sedap sangat ni tak sangka sampai terharu ni. Sobs. *kesat air mata* 

Till then. Dah satu patploh tiga pagi mati la esok nak bangun sahur pulakkannn.

Selamat berpuasa bersahur dan berbuka puasaaa!!



*Bila orang lain lebih percaya diri ini lebih dari diri ini percaya diri sendiri terharu kejap. I'll try and you gelak its not funny okay. Promise i will try. Hiks. :')

1 ratus ribu komen:

Wah~ jealousnya tengok Kak Cici makan sushi~

Kita ada buat sushi gak, tapi hampeh. Terletak cuka banyak sangat. Trauma.

But, kita nak suggest 1 resepi sushi. This one is AWESOME! Just guna seaweed, mee goreng jenama sedaap, and telur je.

Goreng mee ala-ala hostel dulu, then letak atas seaweed, roll and celup dalam telur. Then goreng. Tak payah letak minyak banyak sangat. 3 titis minyak je. Sedap woohh!!!


-Anis, your Junior, ex-roommate time Diploma-

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds