Wednesday, October 23, 2013

Bangkok Day 5 - Ayutthaya Part 1



Setengah tahun dah. Tapi peduli hapa aku. Tetap jugak nak update.

Okay untuk Bangkok trip hari Kelima kami pergi ke Ayuthaya. Based on WikiTravel : Ayutthaya (อยุธยา), full name Phra Nakhon Si Ayutthaya (พระนครศรีอยุธยา), is an ancient capital and modern city in the Central Plains of Thailand, 85 km north of Bangkok. Maknanya Ayuthaya ni dulu adalah Bandar di Thailand pada zaman dahulu sebelum Bangkok. A must visit place sebab ada banyak tinggalan sejarah.

Dari Bangkok ke Ayutthaya mengambil 1 setengah jam perjalanan. Kami memilih untuk menaiki Train. Nak pergi dengan kereta dan bas pon boleh. Tapi macam fun je kalau naik train kan. Hewhew. Macam biasa lah. Dari rumah abah kami suruh abah call kan Teksi untuk ke Station Keretapi yang berdekatan. Paling dekat adalah Stesen Hua Lampong.







Sampai je Stesen keretapi terus beratur beli tiket. Harga tiket tak ingat lah blerghhh tapi tak mahal sangat pon. Still affordable. :)  Jadi tiket train kami akan berlepas jam 11:20Pagi dan mungkin sampai pukul 1:04Tenggahhari di Ayutthaya.




Lambat lagi untuk berlepas jadi kami masuk dalam untuk tengok apa yang ada. Rupanya 2 hari lepas ada Delegation of the PM of Malaysia. Alaaaa terlepas sudah.








Stesen dia lil bit scary. Tapi semua ada. Ada ATM, ada surau, toilet, ada skrin besar tayang iklan dan juga ada banyak kedai makan dan kedai kopi jugak. Sempat lah jugak lepak kedai kopi tunggu train sampai.











Perjalanan sepanjang 1 jam setengah sangat mendamaikan. Lalu kampung kampung di Bangkok dan setiap perhentian mesti ada pakcik dan makcik yang bawak naik sebekas besar air tin minuman dan kudap kudapan. Tak semua orang bernasib baik. *kesat air mata.




Sampai dah. Sampai sampai je mesti ramai gila orang approach kau mana kau nak pergi. Dia ada banyak cara untuk meneroka Ayutthaya ni. Sama ada naik kenderaan atas tu beramai ramai atau tunggang motosikal atau mengayuh basikal. Teka kami pilih apa?


Yaa naik motor sebab tahu mesti tak larat nak kayuh basikal tu bahahahahaha. Berapa ringgit tak ingat. Tapi murah lah. Boleh sewa separuh hari kalau tak silap dan sewa tu kena tambah sikit duit untuk isi minyak. Isi minyak kat situ jugak. Tak payah pegi stesen minyak bagai.

Apa yang best Ayuthayya ni?































bapak banyak gambar. So kena buat lagi satu entry. Kbai.


BAHAHAHAHAHAHAHAHA senang nya update entry kali ni. Muahaha.


Bye.





0 ratus ribu komen:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds