Monday, May 25, 2015

MEMORIES: Checklist Bertunang


First thing first. Benda paling penting adalah checklist. Before checklist kite kena set tarikh dan masa jugak. Tapi tarikh dengan masa boleh dimasukkan dalam checklist. You get me? hihihihi.


Gigih jugak mengoogle ye la kan tak pernah ada pengalaman lagi. Dah la google curik masa kerja kahkahkah sory bos, i excited nak bertunang :D

Hasil dari mengoogle, dekat dalam entry ni aku ringkaskan je lah ye. List aku ade 12 point. Ni point point penting. Point yang kalau kau buat, makna nya betul lah tu majlis tunang lah tu. hiks.

1. Tarikh
- Paling penting lah ni. Bila nya nak bertunang nya ni. Minggu depan kah bulan depan kah tahun depan kah. Kami pilih 9 May 2015 yang lepas. Semorang pilih tarikh mesti ada sebab. Kami pon ada sebab kami yang tersendiri. Biar kami dua je yang tau cecececeh.

2. Waktu
- Dah ada tarikh, maka nya ada pulak waktu dia. Waktu tau bukan wakluu. HAHAHAHA hambar nau nau -.- So majlis kami ni pilih lepas Zohor. Pukul 2:30PM-3:00PM camtu. Sedang elok la tu. Cuaca bagus, perut tengah lapar *tetiba perut lapar hahaha teringat time ni lapar gila dengan haus kut tapi tak selera makan. ape daaa.

3. Tempat
- Tempat ni penting. Kang salah datang rumah kang dah bertunang dengan lain orang pulak >.<
Tempat ni lebih spesifik la. Majlis bertunang kan ade sarung cincin, maka pilih lah nak sarung bawah khemah depan rumah keee, nak sarung tengah rumah ruang tamu ke, nak dalam bilik macam gadis ayu ke (kahkah mementang aku pilih sarung cincin dalam bilik dan dan masukkan ayat gadis ayu hiks)



4. Make-up
- make up ni tak penting sangat pon. Tapi bagi orang yang tak selalu mekap dan nak fefelin cantek, maka aku letak dalam checklist paling atas jugak. Bukan selalu dapat pakai bulu mata pelesu ye dak. Yang ni kena book seminggu awal la paling kurang. Aku gelojoh sikit. Aku book juru andam tu sebulan awal :D

5. Catering
- Sedara mara tak ramai, ibu abah pulak tak berapa nak muda jadi nya tempah catering je untuk memudahkan semua pihak. Yang ni pon tempah awal jugak. Untuk makan dalam 80 orang biasa nya harga catering untuk satu kepala tak semurah untuk 1000 orang. Nasib makcik kite anak sedara dia ada bisnes catering. Boleh lah dapat murah sikit. Rezeki semua orang dapat makan sedap dan kenyang Alhamdulillah.

6. Khemah
- Patut nya khemah ni takleh masuk dalam list. Tapi nak memuaskan hati ibu abah dan abah pulak yang nak sponsor, maka layan kan saja lah. Biasa nya khemah ni untuk orang yang ruang dalam rumah dia kecik. Rumah aku taklah kecik (ceh cam bangga diri je rumah i uma kampung je uols sebab tu cam besar sikit tapi takla besar mana) tapi alasan ibu sebab takde tikar. Takkan nak bagi orang datang makan atas lantai je. Huhuhu okay lah khemah sebijik depan rumah please....

Kaler khemah tak menahan. -____- Sebatu orang boleh nampak. -______-


7. photographer
- Takde photographer, just hire sepupu tunang kite jee dengan guna kamera kakak kite. Pastu kawan baik guna iphone jugak tolong capture hari bahagiaaaa :P

8. Wakil pihak perempuan
- Yang ni penting jugak. Sebab masa majlis berjalan mesti lah ade orang yang akan jadi juru cakap untuk majlis. Biasa nya adik beradik mak ayah kite je.

9. Jumlah pihak keluarga lelaki
- Yang ni pon penting, ahhh senang cite semua yang checklist ni penting :D Jumlah ni kalau kite tau anggaran dia kite boleh anggar lah jumlah makanan, atleast takla terkejut tuan rumah bila rombongan yang datang tu satu bas sebagai contoh. Boleh lah prepare awal awal mental dan fizikal. Ceeeewah.

10. Hantaran
- Yang ni mengikut adat. Hantaran ni sebagai buah tangan lah untuk majlis pertunangan. Majlis aku ni just 5 dulang dari pihak lelaki dan 7 dulang dari pihak perempuan. Takyah bebanyak lah. Jimat dah GST hahahha #cheapskate. Yang ni aku akan buat satu entry khassss lah in shaa Allah.

Hantaran kita ke Tunang kita. :')

11. Baju bertunang
- Baju bertunang ni penting ye uols. Sebab orang yang bertunang baju kena lawoo dari orang lain. Baju kena GRAND! hahaha tapi aku pakai baju kawin ibu je. Baju tu dah berusia almost 30years plus. Nasib muat thank god!

Songket maroon 30years plus. :')

12. Tudung/Veil
- Sama lah macam baju tadi. Kena apa? kena GRAND! hahahaha. Just beli tudung je mahal sikit (tak pernah beli tudung mahal selama ni -.-). Pakai tudung je taknak pakai veil. Rimas. Hiks.

Ni je lah panduan aku nak bertunang. Selain dari checklist ni aku tak buat. Nanti aku update lagi pasal hantaran dengan mini pelamin yang aku diy sendiri. Gigih nau nau. Tak sangka mampu diy sendiri. Puas hati!


Bye!




0 ratus ribu komen:

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds